10 Langkah Mudah Memulakan Blog ... #3 ~ Panduan Membina Blog

10 Langkah Mudah Memulakan Blog ... #3

assalamualaikum dan salam sejahtera...

Lama juga saya tak dapat update blog ini kerana sebab-sebab yang tak dapat dielakkan. Line internet pun kebelakangan ini agak perlahan.

7. Kekerapan. Berapa kerap anda menulis dalam blog anda? Selalu, kadang-kadang, atau jarang-jarang.. seperti kata P.Ramlee dalam filem Nujum Pak Belalang..Kata orang, blog seperti sebuah taman, perlu disiram selalu, tetapi kalau terlampau banyak disiram boleh menyebabkan pokok menerima air yang berlebihan dan seterusnya mati. Jangan membazir air.. Kalau 2-3 bulan baru nak siram sekali, pokok akan mengalami kekurangan air. Jadi hendaklah berpada-pada. Jangan sampai kehabisan idea untuk menulis blog anda

8. Trafik. Sebagaimana laman web lain, trafik adalah sangat diperlukan. Semakin banyak trafik, semakin bagus kepada anda. Berbagai cara boleh digunakan untuk menarik trafik ke blog anda seperti yang pernah saya perkatakan sebelum ini.

9. Statistik. Statistik diperlukan untuk mengukur prestasi blog anda. Ada sesetengah sistem blog telah mempunyai widget statistik. Bagi yang tiada bagaimana pula? Jangan susah hati, anda boleh menggunakan perkhidmatan statistik seperti StatCounter. Perhatikan statistik anda selalu bagi melihat pergerakan trafik blog anda. Apa yang dicari oleh pengguna? Dari mana mereka datang?

10. Jangan berputus asa. Penulisan blog bagi tujuan selain daripada personal, anda hendaklah tidak berputus asa jika keinginan untuk melihat blog anda berjaya tidak kesampaian. ianya memerlukan masa yang lama untuk berjaya. Ini bukan Skim Cepat Kaya. Usaha dan bertawakallah

0 comments:

Related Posts with Thumbnails