10 Langkah Mudah Memulakan Blog ... #1 ~ Panduan Membina Blog

10 Langkah Mudah Memulakan Blog ... #1

1. Blog Platform. Paling mudah adalah dengan menggunakan platform percuma seperti blogger.com dan wordpress.com. Tetapi memandangkan ianya percuma sudah tentulah ada hadny. Ianya membataskan anda untuk mengubahsuai rekabentuk blog anda. Anda juga boleh menyewa hosting dan memasang perisian blog yang boleh dimuatturun secara percuma.

2. Nama / Tajuk. Apakah nama yang sesuai untuk blog anda? Fikirkanlah. Nama akan menentukan posisi blog anda, adakah ianya mampu menarik pembaca atau sebaliknya. Jika anda membina blog untuk perniagaan, pastikan nama blog bersesuai dengan produk atau nama syarikat anda.

3. Rekaan dan susunatur. Sesuatu yang cantik pasti akan menarik orang ramai untuk memandangnya. Apakah warna yang anda gunakan sesuai? atau menyakitkan mata? anda sendiri tentukannya. Mintalah pendapat kawan-kawan untuk menilai rekabentuk dan susunatur blog anda? lagi banyak komen yang membina lagi banyaklah idea untuk anda. Satu cara lagi ialah dengan melawat blog-blog lain untuk mendapatkan idea.

.....bersambung

0 comments:

Related Posts with Thumbnails