Langkah mudah membina blog menggunakan kemudahan wordpress.org ~ Panduan Membina Blog

Langkah mudah membina blog menggunakan kemudahan wordpress.org

Seperti yang telah dimaklumkan sebelum ini, wordpress merupakan salah satu platform untuk membina blog. Tidak seperti blogspot, wordpress menyediakan 2 bentuk perkhidmatan dalam penulisan blog. anda boleh menulis blog terus melalui wordpress.com atau menggunakan domain anda sendiri. Wordpress.c momenyediakan kemudahan hosting percuma dengan sub-domain kepada penulis blog. Jika anda sukakan lebih cabaran, anda boleh memuatturun perisian blog dari wordpress.org dan menetapkannya mengikut citarasa anda sendiri.

Di sini, saya akan menerangkan secara ringkas, langkah-langkah membina blog menggunakan kemudahan percuma dari wordpress.com.

  1. Pergi ke laman wordpress.com
  2. Klik pada "start your free wordpress blog..."
  3. isikan maklumat yang diperlukan
  4. pastikan anda menanda bahagian "Gimme a blog". Username akan digunakan sebagai subdomain blog anda nanti. Tandakan juga bahagian "Legal flotsam:", bagi menandakan bahawa anda setuju dengan semua syarat yang diberikan. Seterusnya klik 'NEXT"
  5. Jika pendaftaran anda berjaya, satu lagi paparan akan disediakan dan anda dikehendaki mengisi tajuk blog yang anda ingin buat. dan seterusnya klik 'NEXT'
  6. Satu makluman akan keluar, di mana anda dikehendaki memeriksa email anda dan klik pada pautan aktivasi di dalam email tersebut untuk mengaktifkan blog anda.
  7. Apabila anda telah klik pada pautan tersebut, anda akan dibawa ke satu halaman yang akan memaparkan username dan password anda.
  8. Nah, blog anda dan pun siap, anda bolehlah menulis blog anda sekarang atau membuat sebarang tetapan bagi menceriakan lagi blog anda. anda hanya perlu login menggunakan username dan password yang telah diberikan.
Selamat mencuba

0 comments:

Related Posts with Thumbnails