Bagaimana meningkatkan ranking dalam search engine? ~ Panduan Membina Blog

Bagaimana meningkatkan ranking dalam search engine?

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Persoalan bagaimana meningkatkan ranking sering ditanya terutama oleh meraka yang baru dalam bidang blogging ini. Seperti yang diperkatakan sebelum ini, terdapat berbagai faktor penentu kepada ranking blog atau laman web anda dalam search engine.

Cuba anda dapatkan jawaban bagi soalan ini:

1. Adakah alamat blog anda boleh difahami dengan mudah? Alamat atau nama domain memainkan peranan yang agak penting dalam menentukan kedudukan anda dalam search engine. Pilihlah nama yang sesuai dengan kandungan blog anda serta pilihlah nama yang mudah difahami. Dengan kata lain, bila orang baca alamat, orang dah boleh agak isi kandungan blog tersebut.

2. Adakah tajuk blog anda melambangkan isi kandungan blog anda? Seperti juga alamat / domain, tajuk juga memainkan peranan yang sangat penting. Pastikan anda membina tajuk yang bersesuaian dengan kandungan blog.

3. Anda anda telah mengemaskini blog anda pada minggu ini? Purata jumlah posting yang disarankan adalah 3 kali seminggu, dengan kata lain, kemaskini blog anda dengan memasukkan maklumat-maklumat terbaru sekurang-kurangnya 3 kali dalam seminggu. Jika anda mempunyai maklumat yang lebih, cuba simpan dulu dan postkan pada hari yang lain, kerana anda mungkin 'habis modal' pada sesuatu masa.

4. Adakah anda telah 'submit' blog anda kepada google? Ini persoalan yang sangat penting. Ramai blogger yang baru tidak menyedari perkara ini. Mereka mahu blog mereka tersenarai dalam search engine, tetapi kekadang terlupa untuk submit kepada search engine berkenaan.

5. Pernahkan anda melihat statistik blog anda? Jika belum ada, boleh kunjungi http://www.statcounter.com/. Cuba periksa statistik anda, apa sebenarnya yang dicari oleh mereka yang melawat blog anda. Berikan apa yang mereka mahu.

Sebagai tambahan, anda boleh cuba mendapatkan info dari http://www.searchengines.com/searchEnginesRankings.html

0 comments:

Related Posts with Thumbnails